Serviceläge vid semester / Service mode when on vacation
Thursday 8 June, 14:48
För de som ska åka bort under sommaren, kan det vara bra att sätta sitt lås i serviceläge. Anledningen är för att styrelsen ska kunna komma in i lägenheten vid behov, exempelvis om leverantörer behöver göra service eller inspektioner såsom i fall där det varit en vattenläcka eller där el- eller vattenmätare inte fungerar. Detta underlättar serviceåtgärderna och minskar kostnader för föreningen då det annars kan krävas återbesök, och exempelvis en vattenläcka kan förvärras under tiden vi väntar på tillgång till lägenheten, vilket leder till mycket högre kostnader.
En annan anledning till att sätta sitt lås i serviceläge är för att minska kostnaden som uppstår om nyckeln skulle tappas bort av medlemmen. Under somrarna brukar några tappa sina nycklar på semestern och kostnaden för borrning av cylinder och installation av ett temporärt lås undviks om styrelsen kan öppna dörren åt medlemmen. I annat fall kan kostnaden tyvärr hamna på ca 30 000 kr per dörr.
Den som är låsansvarig i styrelsen är den enda som har servicenycklar.
/
For those who are going away during the summer, it can be a good idea to put their locks in service mode. The reason is so that the board can access the apartment if needed, for example if contractors need to do service or inspections, which could happen in instances of a water leak or the meter for electricity or water malfunctioning. It would make it easier and lower costs for the association that might occur if contractors need to come back at another time, or if the water leak gets worse while waiting for access to the apartment in question - which could lead to much higher costs.
Another reason to put the lock in service mode is in order to lower the cost that would occur if a member loses their key. During the summers, some lose their keys while on vacation and the cost of drilling the cylinder and installing a temporary lock would be avoided if the board can open the door for the member. Otherwise, the cost can amount to about 30 000 SEK per door.
The person on the board who is responsible for the locks is the only one that has service keys.